Your Tajrobe

Your Tajrobe

Experimental everything for you
Your Tajrobe

Your Tajrobe

Experimental everything for you

انواع بیماری های ژنتیکی وابسته به جنس ء غالب و مغلوب

بیماری ژنتیکی در اثر نقص در ژن ها رخ می دهد که قبل ازتولد قابل پیشگیری و در دوره ی حاملگی قابل تشخیص است.

 

 

در بیماری مغلوب پدر و مادر بیمار نیستند و هیچ علائمی ندارند . اما ناقل بیماری خانوادگی که در نسل های قبل وجود داشته هستند و آن را به فرزند منتقل می کنند.از بیماری های مغلوب می توان به زالی ، سرطان های پوست، سیستیک فیبروز، عقب افتادگی ذهنی، کم خونی داسی شکل، فنیل کتونوری، تالاسمی و .. اشاره  کرد.

در بیماری غالب ، پدر یا مادر یا هر دو بیماری ژنتیکی دارند و فرزندان آن ها به احتمال بسیار زیادی بیمار خواهند بود.مانند کوتولگی، نا هنجاری متعدد اسکلتی، آب مروارید، تحلیل و ضعف عضلانی، الحاق انگشتان، انگشتان کوتاه همراه با ناهنجاری های دست و پا، پسوریاسیس، هانتینگتون، سرطان رتینای چشم و ..

ازسایر انواع بیماری های ژنتیکی می توان به هموفیلی، بیماری عضلانی دوشن،انواع کری، لب شکری و کام شکاف دار، بیماری های روانی، راشیتیسم مقاوم به ویتامینD، فاویسم، دیابت بی مزه،کور رنگی و  .. اشاره کرد.(بیماری های وابسته به جنس)

ناهنجاری های ژنتیکی ممکن است بصورت مجموعه ای از مشکلات بروز کند که سندرم نامیده می شود. سندرم داون مثال بارزی از ناهنجاری های ژنتیکی است که کاملا با سن بالای مادر در ارتباط است.اختلالات جنسی مثل سندرم ترنر و کلاین فلتر نیز نمونه هایی از ناهنجاری های ژنتیکی می باشند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد