Your Tajrobe

Your Tajrobe

Experimental everything for you
Your Tajrobe

Your Tajrobe

Experimental everything for you

بارومتر

بارومتر (Barometer) یک ابزار علمی است که از آن برای اندازه گیری فشار جو استفاده می کنند. مقدار هوا همواره درحال تغییر است در نتیجه وزن آن که همان فشار هواست به طور مداوم تغییر می کند. تغییر در فشار هوا باعث تغییر در شرایط آب و هوایی می شود که این تغییرات را با بارومتر نشان می دهند.

بارومتر 

 بارومتر اولین بار توسط ریاضیدان ایتالیایی Evangelista Torricelli (اوانجلیستا توریچلی) در سال 1643 اختراع شد. او سعی کرد بفهمد که چرا آب بیش از 33 فوت (10 متر) در لوله ای که پمپ می شود بالاتر نمی رود. وی برای ساخت اولین بارومتر خود نیاز به شیشه 60 فوتی(18 متری) دشت اما با توجه به اینکه جیوه 14 برابر آب سنگین تر است او یک لوله شیشه ای 35 اینچی(88 سانتی متری) ساخت و درون آن را با جیوه پر نمود و لوله را درون یک ظرف جیوه وارونه کرد در این حین جیوه تا 30 اینچ پایین آمد و بالای لوله خلا ایجاد شد.

بالای ستون جیوه شروع به نوساناتی کرد که عمدتا نوسانات فشار اتمسفر بود. هر چه فشار هوا بیشتر می شد جیوه در ستون بالاتر می رفت و از اینجا بود که فشار ستون جیوه به وجود آمد.

اگر چگالی جیوه  13600 kg/m3 و شتاب جاذبه 9.8 m/s2و ارتفاع ستون جیوه 76 cm باشد فشاری که ستون جیوه در سطح A ایجاد می کند از رابطه زیر به دست می آید.

P=ρgh

P= 13600*9.8*.076=1.01*105=105  پاسکال

به این فشار یک اتمسفر گفته می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد