Your Tajrobe

Your Tajrobe

Experimental everything for you
Your Tajrobe

Your Tajrobe

Experimental everything for you

چند واقعیت مهم به دلیل حرکت مستقیم نور

1-تشکیل سایه:

 

هر گاه جسمی مانع رسیدن نور یک منبع به سطحی شود، روی سطح و پشت جسم سایه تشکیل می شود.


  

 


 هر چه جسم را به منبع نور نزدیک تر کنیم سایه بزرگتر می شود.

2- خورشید گرفتگی(کسوف):

 

هر گاه زمین و ماه و خورشید در یک خط راست قرار بگیرند و ماه بین زمین و خورشید باشد، سایه ی ماه روی زمین می افتد و بخشی از زمین تاریک می شود.




هرگز هنگام خورشید گرفتگی به طور مستقیم به آن نگاه نکنید:


 خطرات نگاه کردن به خورشید گرفتگی بسیار بیشتر از حالت عادی خورشید است. در زمان خورشید گرفتگی هوا تاریک و مردمک چشم گشاد می شود. بنابراین نور بیشتری به شبکیه چشم می رسد. حالا از آنجا که خورشید گرفتگی یا کسوف به ندرت اتفاق می افتد، هر فردی می خواهد در زمان خورشید گرفتگی به آن نگاه کند. بنابراین مردم وسوسه می شوند و با آنکه می دانند این کار برای چشم هایشان خوب نیست، به خورشید گرفتگی نگاه می کنند. این افراد فکر می کنند چند ثانیه نگاه کردن به خورشید گرفتگی آسیبی به چشم نمی رساند.

سوختگی شبکیه هیچ درد اولیه ای ندارد و بطورکلی علائم آسیب دیدن آن چند ساعت بعد خود را نشان می دهد. به عبارتی نگاه کردن طولانی و مستقیم به خورشید، سلول های شبکیه را می سوزاند و چون در شبکیه چشم گیرنده های درد وجود ندارد، علائم سوختگی آن تا ساعت ها خود را نشان نمی دهد.

نگاه کردن به خورشید، چه در حالت عادی و چه در زمان خورشید گرفتگی تنها باید با عینک های مخصوص باشد. برای مشاهده خورشید گرفتگی با تلسکوپ نیز باید از فیلترهای مخصوص استفاده شود.

3- ماه گرفتگی (خسوف):


هر گاه زمین و ماه و خورشید در یک خط راست قرار بگیرند ،به طوری که زمین بین ماه و خورشید باشد، سایه زمین روی ماه می افتد و ماه تاریک می شود.



 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد